(P9B1b) Po zwróceniu uwagi na nieprawidłowość każdy gracz, również dziadek, może wezwać sędziego. (P9A3) Ale uwaga, dziadkowi nie wolno zwracać uwagi na nieprawidłowość zaistniałą podczas okresu rozgrywki, może to zrobić dopiero po jej zakończeniu.
O co tu chodzi? Czy dziadek nie może pytać rozgrywającego czy nie popełnił fałszywego renonsu?
Gdy rozgrywający nie dokłada do koloru,
dziadek może go zapytać czy na pewno nie ma karty w kolorze wyjścia. Nie jest to zwrócenie uwagi na nieprawidłowość ze strony dziadka, gdyż o żadnej nieprawidłowości jeszcze nie może być mowy. Jeszcze nie wiadomo, czy rozgrywający ma czy nie ma karty w kolorze wyjścia. Nie jest to zatem w sprzeczności z cytowanym przepisem P9A3. Mało tego przepis 42B1 jawnie zezwala dziadkowi na takie działanie (pod pewnymi warunkami, o czym dalej). Dziadek w ten sposób
stara się zapobiec popełnieniu nieprawidłowości przez rozgrywającego (P42B2). Uprawnienie to obejmuje również np. ostrzeżenie rozgrywającego przed zagraniem z niewłaściwej ręki. Zapobieganie nieprawidłowości to nie to samo, co zwracanie uwagi na nieprawidłowość, która już się wydarzyła.
Jakie warunki należy spełnić, aby będąc dziadkiem posiadać wymienione powyżej uprawnienia?
- Nie oglądać kart rozgrywającego, ani obrońców
- Nie opuszczać swego miejsca w celu przyglądania się grze rozgrywającego.
Podstawowe zasady postępowania w związku z nieprawidłowościami:
- Każdy gracz, również dziadek, może starać się zapobiec popełnieniu nieprawidłowości przez innego gracza (ale dziadek podlega tu szczegółowym postanowieniom przepisów 42 i 43).
- Każdy gracz może zwracać uwagę na nieprawidłowość podczas licytacji bez względu na to, na kogo przypada kolejność licytowania.
- Każdy gracz z wyjątkiem dziadka może zwracać uwagę na nieprawidłowość podczas rozgrywki, dziadek musi poczekać na zakończenie rozgrywki i dopiero wówczas może zwrócić uwagę na nieprawidłowość.
- Po zwróceniu uwagi na nieprawidłowość każdy gracz, również dziadek, może wezwać sędziego.